Burn-out = Wake up call

Graag wil ik onze ‘geliefde smartphone’ als metafoor gebruiken om Burn-out anders te bekijken….

Het is eigenlijke wel frappant hoe veel gelijkenissen wij als mens hebben met onze zogenaamde ‘slimme telefoon’.

Laten we er even vanuit gaan dat wij als individu, de smartphone op zich zijn. Standaard hebben wij over het algemeen allemaal min of meer dezelfde functies, bv onze zintuigen, de capaciteit om te denken, voelen, ervaren, onderscheiden (onze software) Ook hardware zit er bij ons aan… ons hoofd, armen, benen, hart, longen, verteringsstelsel enz…

Doorheen het proces van opgroeien en ouder worden, komen daar (vooral softwarematig) doorheen de tijd capaciteiten oftewel ‘apps’ bij. Denk maar aan de app’s voor rekenen en schrijven, lezen, beoefenen van sport, creativiteit, godsdienst, wetenschap, filosofie, kunst enz… Maar ook voor zingeving, regels en wetten, persoonlijke geloofsovertuigingen, waarden en normen, socioculturele aannames, tolerantie… de lijst is bijna eindeloos.

Wat nog standaard is, is een processor en geheugen om dit hele goedje ‘optimaal’ te laten functioneren. En idd, goed geraden ūüôā ons brein is dan de processor om alles vlot te laten verlopen.

And last but not least -maar mss wel het aller belangrijkst- hebben wij energie nodig om de boel draaiende te houden.

Top performance!

Als er geen wolkje aan de digitale lucht is, verloopt alles vlot en functioneert alles naar behoren. We voegen nieuwe app’s toe, we leren nieuwe vaardigheden, we onderhouden ons systeem zodat het niet vastloopt of overbelast geraakt, en we houden de in- en output van onze energie mooi in balans!

Super toch !?

 

 

                       Glitch in the system

Dan komt er een dag (met veel digitale donkere wolkjes) dat ons systeem begint te haperen, trager wordt, ‘abnormaal’ reageert, en god verbiedt misschien wel volledig crached!

Dit is wat burn-out met ons doet, als we niet optimaal voor ons ‘systeem’ Zorgen.

 

  • De kans is groot dat er app’s zijn die met¬†andere app’s in conflict gaan (tegenstrijdige gevoelens, waarden en normen die niet meer bij jou passen)
  • Het systeem functioneert¬† traag omdat het over belast is geraakt (TE VEEL hooi op je vork)
  • De batterij laadt niet meer volledig op (spreekt voor zich denk ik!)
  • Misschien zelf wel een bepaald virus (gedachten/emoties waardoor je zo hevig van streek geraakt)
  • Of knopjes waar te hard is op geduwd (een fysieke ziekte; maaglast, slapeloosheid, futloosheid)

 

It is no measure of health, to be well adjusted to profoundly sick society

- Jiddu krishnamurti -

Nu ook goed nieuws…¬† jouw systeem werkt perfect!

Herinner je je nog 'the wake up call' aan het begin, goed zo!

Het is heel normaal dat mensen denken dat burn-out een ‘slecht’ iets is. Maar het tegendeel is waar…

Tijd om de automatische piloot uit te zetten. Het is een ‘reactie van ons systeem’ om over te gaan tot een ‘re-booth’ of heropstart, we worden letterlijk wakker geschud!

Het moment is er om te kijken naar alle facetten van onze hard- en software die oprechte aandacht verdienen.

Question

Wat levert het jou op om:

 

  • CONSTANT aan iemand anders verwachtingen te moeten voldoen
  • het steeds PERFECT te moeten doen
  • geen NEEN te durven zeggen
  • bang te zijn om je EIGEN keuzen niet te durven maken

Samen voor resultaat!

In een aantal sessies (die we samen bepalen) onderzoeken we welke onderstaande factoren dringende aandacht nodig hebben.

Mogelijks werken we met huiswerkopdrachten. Dit om de begeleiding extra ondersteuning te bieden.

Acceptance and Commitment Therapy is uitermate geschikt voor onder andere de behandeling en ondersteuning van een Burn-out. Net owv zijn praktische aard, en een waarden gericht component, worden hier veel mooie resultaten mee behaald.

We gaan niet alleen praten, we gaan -om blijvende verandering te bewerkstelligen- ook ACTief dingen leren anders doen.

Wat we ACT-ief kunnen doen...
  • We bekijken hoe we meer balans in werk en priv√© kunnen brengen
  • Leren jouw waarden onderscheiden van die van andere
  • Zoeken naar manieren om je energielevel op te krikken
  • Aanleren van nieuwe vaardigheden (bv maken van een goede dagstructuur)
  • Beter leren omgaan met moeilijke (pieker) gedachten
  • (Mindful) aandacht leren schenken aan het Hier en Nu
  • Bekijken van je huidige jobsituatie, en of je daar verandering in wil
  • Leren wat ZelfZorg is
  • Enz…

Don't be a smartphone, give me a call ūüėČ